Anmeldelse: Dystoria

science fiction-klassikeren fra 1984, The Last Starfighter, handler om en videospilmester, der bliver sendt ud i rummet for at forsvare planeten mod invasion af rumvæsener. Mange mennesker blev åbenbart rørt over denne ligefremme fortælling om ønskeopfyldelse, inklusive skaberne af Dystoria, som gentog det til det punkt, hvor de placerede det imaginære arkadeskab på nøjagtig samme sted.

Denne titel er lidt usædvanlig. Med Tron og alle disse spil slags skrigende 80'ere, det bragte lyse minder tilbage fra denne tid. Denne slags Tron-inspireret musik har den synthesizer og de levende neonfarver. Alle disse funktioner er meget organiske i Dystoria.

Det endelige produkt er måske lige så banalt som filmen fra 1980. Jeg har en fornemmelse af, at denne bilskydning ikke desto mindre vil efterlade et indtryk på seerne. Du påtager dig rollen som en regulær videospilmisbruger, der bliver kidnappet af rumvæsner og tvunget til gennem en række tests.

Historien om Dystoria

Kidnapperen hævder at være en slags gartner. Et uidentificeret væsen, der søger i universet efter det svageste led for at bedømme menneskehedens værdi. Rumvæsenet tvinger dig til at kæmpe dig igennem 30 svære niveauer, der spiller som en hybrid af sektor og afstamning og hver er fyldt med neonfjender, der er kraftfuldt bevæbnet med våben.

Gameplay-funktioner

Massive niveauer, der suser gennem rummet som en labyrint, findes i Dystoria. Tricket her er, at vores lille håndværk kan fastgøres til lofter, vægge og alt derimellem ud over at svæve over jorden. Dette giver os en svimlende grad af frihed! Vi ser næsten aldrig i den type spil, hvilket giver os mulighed for at navigere på de udfordrende baner fra ethvert aspekt. Den gode nyhed, hvis man kan kalde det det. Bortset fra en stor kamp til allersidst - rumvæsnerne er en forudsigelig flok.

De fleste af niveauerne får dig til at afsøge området febrilsk efter tre skjulte kugler. Der er kun to forskellige typer faser at forholde sig til. Alt du skal gøre er at finde disse kugler. Så, uden at blive skudt ned af modstanderen, åbner du en port til den følgende fase. Den anden slags niveau får dig til at vende scriptet og blive tvunget til at eliminere enhver fjende, før gatewayen åbner. De samme to aktiviteter gentages gennem dit eventyr, hvilket kan få Dystoria til til tider til at virke lidt ensformig. Selvom spillet kan blive gentaget, vil jeg tilføje, at det kontrollerer fint, og nogle af stadierne viste sig at være ret udfordrende.

Niveauerne er på en måde færdiglavede, flydende i et rumområde. Så du rider langs disse niveauer. Det ligner stort set bare gitterkuber, det er det, det er lavet af, når du flyver dit skib. Du ved, at du skal rundt om kanten, ja, når du går over den kant, går du over, men så skifter hele din kameravinkel.

Ofte bliver du nødt til at krydse kanten i Dystoria

Selvom dette spil ikke har så meget indhold, som nogle spillere måske kunne lide, er det et fantastisk og udfordrende puslespil. Selvom du nogle gange opdager alt og besejrer modstanderne, når du er færdig, skal du stadig bruge yderligere ti minutter på at flyve rundt på niveauet på at lede efter den ene del. Dette skyldes, at nogle gange leder du efter ødelagte skibsstykker og andre ting af den art.

Niveauerne kræver, at du samler kugler og ødelægger fjender, og det er sådan, du fuldfører niveauet. For at finde hvert stykke kugle skal du blæse gennem glasbarrierer, bryde døre op og omarrangere scenestykkerne. Fjender vil flyve ind fra alle retninger, når du gør det. På trods af forskellene i udseende og manøvredygtighed er alle luftpudefartøjer hurtige og smidige.

Dystorias hovedproblemer

Jeg kan ikke generalisere på den måde om alle spil i denne genre. Dystoria er desværre ikke uden sin andel af problemer. Som jeg allerede har nævnt, er der ikke meget variation, og du vil ofte blive bedt om at udføre de samme to opgaver. Det kan også være desorienterende og irriterende i nogle henseender, især når det kommer til sidstnævnte, mere udfordrende stadier.

1. Kort

Selvom 3D-kortet er fantastisk, er det lidt svært at bruge det, og det er ikke så nyttigt, som jeg havde håbet.

1. Irriterende fjender

Modstanderne er det egentlige problem, da de har en forfærdelig vane med at hænge over dig lige uden for din skydebane. Der er et par små mænd, der vil begynde at udtømme dit skjold med det samme. De giver dig lidt tid til at gøre gengæld. Det er ikke tilladt at sigte op eller ned. Dette er ekstremt irriterende i nogle af missionerne, hvor du skal besejre alle modstandere, fordi den onde fyr ofte vil angribe dig fra sider, som du ikke kan se eller forsvare dig imod. Dette resulterer i en masse kedelige, billige forsøg. Det var helt ude af mine hænder. Det tyder på, at der er et problem med balancen, når man kan dø, før kærligheden overhovedet begynder.

1. Små problemer med fortællingen

Fortællingen om dette spil er god til at få mig til at stille spørgsmålstegn ved Aliens motiver. Af og til vil jeg modtage beskeder fra omverdenen, der synes at indikere, at der kan være mere på færde, end du måske er klar over. Selvom jeg elskede indlægget, blev jeg lidt svigtet af, hvordan alting blev. Jeg havde forventet et twist, men det blev aldrig til noget. Nogle interessante koncepter og historier bliver aldrig helt udforsket.

1. Grafik

Jeg ville også ønske, at udviklerne havde forbedret grafikken yderligere. Bortset fra at fliserne lejlighedsvis skifter farver og en ny planet, der dukker op i horisonten, bevarer spillet en distinkt æstetik, der i starten er imponerende, men som ikke ændrer sig meget under rejsen.

Sidste ord om Dystoria

De 30 trin byder på adskillige forekomster af de samme designs. Antagonisterne er ikke så engagerende eller underholdende som spillets andre karakterer. Heldigvis er niveaudesignene fremragende, men jeg ville ønske, at grafikken var mere imponerende. Dystoria har et stærkt koncept, der er hjulpet af fremragende spil og et engagerende science fiction-plot. Ja, det mangler variation i missionerne, og det billige skrivebord vil irritere selv den dygtigste spiller.

Relaterede sider