Anmeldelse: Dystoria

Science fiction-klassikeren fra 1984, The Last Starfighter, handler om en videospillmester som blir sendt ut i verdensrommet for å forsvare planeten mot invasjon av romvesener. Mange mennesker ble tydeligvis rørt av denne enkle historien om ønskeoppfyllelse, inkludert skaperne av Dystoria som replikerte den til det punktet hvor de plasserte det imaginære arkadeskapet på nøyaktig samme sted.

Denne tittelen er litt uvanlig. Med Tron og alle disse spillene på en slags skrikende 80-tall, brakte det frem lyse minner fra denne tiden. Denne typen Tron-inspirert musikk har den synthesizeren og de livlige neonfargene. Alle disse funksjonene er veldig organiske i Dystoria.

Sluttproduktet kan være like banal som filmen fra 1980. Jeg har en følelse av at denne bilskytingen likevel vil gjøre inntrykk på seerne. Du tar på deg rollen som en vanlig videospillmisbruker som blir kidnappet av romvesener og tvunget til gjennom en rekke tester.

Historien om Dystoria

Kidnapperen hevder å være en slags gartner. Et uidentifisert vesen som søker i universet etter det svakeste leddet for å bedømme verdien av menneskeheten. Romvesenet tvinger deg til å kjempe gjennom 30 vanskelige nivåer som spiller som en hybrid av sektor og nedstigning, og hver er fylt med neonmotstandere som er kraftig bevæpnet med våpen.

spillfunksjoner

Massive nivåer som suser gjennom verdensrommet som en labyrint, finnes i Dystoria. Trikset her er at det lille fartøyet vårt kan festes til tak, vegger og alt i mellom i tillegg til å sveve over bakken. Dette gir oss en svimlende grad av frihet! Vi ser nesten aldri i typen spill, noe som lar oss navigere i de utfordrende banene fra alle aspekter. Den gode nyheten, hvis du kan kalle det det. Bortsett fra en stor kamp helt på slutten - romvesenene er en forutsigbar gjeng.

De fleste av nivåene lar deg febrilsk lete i området etter tre skjulte kuler. Det er bare to forskjellige typer stadier å forholde seg til. Alt du trenger å gjøre er å finne disse kulene. Deretter, uten å bli skutt ned av motstanderen, åpner du en inngangsport til det følgende stadiet. Den andre typen nivå får deg til å snu manuset og bli tvunget til å eliminere alle fiender før porten åpnes. De samme to aktivitetene gjentas gjennom hele eventyret ditt, noe som kan få Dystoria til å virke litt monotont til tider. Selv om spillet kan bli repeterende, vil jeg legge til at det kontrollerer fint og noen av stadiene viste seg å være ganske utfordrende.

Nivåene er på en måte ferdiglagde, flytende i et romområde. Så du rir langs disse nivåene. Det ser i grunnen bare ut som rutenettkuber, det er det dette er laget av, mens du flyr skipet ditt. Du vet at du må gå rundt kanten, vel, mens du går over den kanten, går du over, men da endres hele kameravinkelen.

Ofte må du krysse kanten i Dystoria

Selv om dette spillet ikke har så mye innhold som noen spillere kanskje vil, er det et flott og utfordrende puslespill. Selv om du noen ganger oppdager alt og beseirer motstanderne når du er ferdig, må du fortsatt bruke ytterligere ti minutter på å fly rundt på nivået på jakt etter den ene delen. Dette er fordi noen ganger leter du etter ødelagte skipsstykker og andre ting av den art.

Nivåene krever at du samler kuler og ødelegger fiender, og det er slik du fullfører nivået. For å finne hvert stykke kule, må du blåse gjennom glassbarrierer, bryte opp dører og omorganisere scenestykkene. Fiender vil fly inn fra alle retninger når du gjør det. Til tross for forskjellene i utseende og manøvrerbarhet, er alle luftputefartøyer raske og kvikke.

Dystorias hovedproblemer

Jeg kan ikke generalisere om alle spill i denne sjangeren på den måten. Dystoria er ikke uten sin del av problemer, dessverre. Som jeg allerede har sagt, er det ikke mye variasjon, og du vil ofte bli bedt om å utføre de samme to oppgavene. Det kan også være desorienterende og irriterende i noen henseender, spesielt når det kommer til de siste, mer utfordrende stadiene.

1. kart

Selv om 3D-kartet er flott, er det litt vanskelig å bruke det, og det er ikke så nyttig som jeg hadde håpet.

1. Irriterende fiender

Motstanderne er selve problemet siden de har en fryktelig vane med å henge over deg like utenfor skytebanen din. Det er noen små menn som vil begynne å tømme skjoldet ditt med en gang. De gir deg lite tid til å gjengjelde. Det er ikke tillatt å sikte opp eller ned. Dette er ekstremt irriterende i noen av oppdragene hvor du må beseire alle motstandere fordi den slemme fyren ofte vil angripe deg fra sider du ikke kan se eller forsvare deg mot. Dette resulterer i mange kjedelige, rimelige forsøk. Det var helt ute av mine hender. Det tyder på at det er et problem med balansen når du kan dø før kjærligheten i det hele tatt begynner.

1. Små problemer med narrativ

Fortellingen om dette spillet er god til å få meg til å stille spørsmål ved Aliens motiver. Av og til vil jeg motta meldinger fra omverdenen som ser ut til å indikere at det kan være mer på gang enn du kanskje er klar over. Selv om jeg elsket oppføringen, ble jeg litt skuffet over hvordan alt ble. Jeg forventet en vri, men det ble aldri noe av. Noen interessante konsepter og historier blir aldri helt utforsket.

1. grafikk

Jeg skulle også ønske at utviklerne hadde forbedret grafikken ytterligere. Bortsett fra at flisene av og til skifter farger og en ny planet dukker opp i horisonten, opprettholder spillet en distinkt estetikk som i utgangspunktet er imponerende, men som ikke endrer seg mye under reisen.

Siste ord om Dystoria

De 30 trinnene har mange forekomster av samme design. Antagonistene er ikke så engasjerende eller underholdende som spillets andre karakterer. Heldigvis er nivådesignene utmerket, men jeg skulle ønske grafikken var mer imponerende. Dystoria har et sterkt konsept som er hjulpet av utmerket spilling og et engasjerende science fiction-plott. Ja, det mangler variasjon i oppdragene, og det billige skrivebordet vil irritere selv den dyktigste spilleren.