Recension: Dystoria

Science fiction-klassikern från 1984, The Last Starfighter, handlar om en tv-spelmästare som skickas ut i rymden för att försvara planeten från invasion av utomjordingar. Många människor blev uppenbarligen rörda av denna enkla berättelse om önskeuppfyllelse, inklusive skaparna av Dystoria som replikerade den till den punkt där de placerade det imaginära arkadskåpet på exakt samma plats.

Den här titeln är lite ovanlig. Med Tron och alla dessa spel på ett slags skrikande 80-tal, det väckte fram ljusa minnen från den här tiden. Den här typen av Tron-inspirerad musik har den där synten och de där levande neontonerna. Alla dessa funktioner är väldigt organiska i Dystoria.

Den slutliga produkten kan vara lika tunn som filmen från 1980. Jag har en känsla av att den här fordonsskjutningen ändå kommer att lämna intryck på tittarna. Du tar på dig rollen som en vanlig videospelsmissbrukare som kidnappas av utomjordingar och tvingas till genom en serie tester.

Berättelsen om Dystoria

Kidnapparen säger sig vara en sorts trädgårdsmästare. En oidentifierad varelse söker universum efter den svagaste länken för att bedöma mänsklighetens värde. Utomjordingen tvingar dig att slåss genom 30 svåra nivåer som spelar som en hybrid av sektor och härkomst och var och en är fylld av neonfiender som är kraftfullt beväpnade med vapen.

spelfunktioner

Massiva nivåer som susar genom rymden som en labyrint finns i Dystoria. Tricket här är att vårt lilla hantverk kan fästa i tak, väggar och allt däremellan förutom att sväva ovanför marken. Detta ger oss en svindlande grad av frihet! Vi ser nästan aldrig i den typen av spel, vilket gör att vi kan navigera i de utmanande banorna från vilken aspekt som helst. De goda nyheterna, om man kan kalla det så. Bortsett från en stor strid i slutet – utomjordingarna är ett förutsägbart gäng.

Majoriteten av nivåerna får dig att frenetiskt leta i området efter tre dolda klot. Det finns bara två olika typer av stadier att hantera. Allt du behöver göra är att hitta dessa klot. Öppna sedan en port till nästa steg utan att bli nedskjuten av motståndaren. Den andra typen av nivå gör att du vänder på manuset och tvingas eliminera alla fiender innan porten öppnas. Samma två aktiviteter upprepas under hela ditt äventyr, vilket kan få Dystoria att verka lite monoton ibland. Även om spelet kan bli repetitivt, ska jag tillägga att det kontrollerar bra och några av stegen visade sig vara ganska utmanande.

Nivåerna är typ förgjorda, flytande typ i ett rymdområde. Så, du rider längs dessa nivåer. Det ser i princip bara ut som rutnätskuber, det är vad den är gjord av när du flyger ditt skepp. Du vet att du måste gå runt kanten, ja, när du går över den kanten, går du över, men sedan ändras hela kameravinkeln.

Ofta måste du korsa kanten i Dystoria

Även om det här spelet inte har så mycket innehåll som vissa spelare kanske vill, är det ett bra och utmanande pusselspel. Även om du ibland upptäcker allt och besegrar motståndarna när du är klar, måste du fortfarande spendera ytterligare tio minuter på att flyga runt nivån och leta efter den delen. Det beror på att du ibland letar efter trasiga skeppsdelar och andra saker av den typen.

Nivåerna kräver att du samlar klot och förstör fiender, och det är så du klarar nivån. För att hitta varje klot, måste du blåsa genom glasbarriärer, bryta upp dörrar och ordna om scenstycken. Fiender kommer att flyga in från alla håll när du gör det. Trots skillnaderna i utseende och manövrerbarhet är alla svävare snabba och smidiga.

Dystorias huvudproblem

Jag kan inte generalisera om alla spel i den här genren så. Dystoria är inte utan sin del av problem, tyvärr. Som jag redan har sagt finns det inte mycket variation, och du kommer ofta att bli ombedd att utföra samma två uppgifter. Det kan också vara desorienterande och irriterande i vissa avseenden, särskilt när det kommer till de senare, mer utmanande etapperna.

1. Karta

Även om 3D-kartan är fantastisk, är det lite svårt att använda den, och den är inte så användbar som jag hade hoppats.

1. Irriterande fiender

Motståndarna är själva problemet eftersom de har en hemsk vana att hänga över dig precis utanför din skjutbana. Det finns några små män som kommer att börja tömma din sköld direkt. De ger dig lite tid att hämnas. Det är inte tillåtet att sikta upp eller ner. Detta är extremt irriterande i vissa av uppdragen där du måste besegra alla motståndare eftersom den onde killen ofta attackerar dig från sidor som du inte kan se eller försvara dig mot. Detta resulterar i många tråkiga, billiga försök. Det var helt ur mina händer. Det tyder på att det finns ett problem med balansen när man kan dö innan kärleken ens har börjat.

1. Lite problem med berättelsen

Berättelsen om detta spel är bra på att få mig att ifrågasätta Aliens motiv. Ibland kommer jag att få meddelanden från omvärlden som verkar tyda på att det kan vara mer på gång än vad du kanske är medveten om. Även om jag älskade inlägget blev jag lite sviken av hur allt blev. Jag förväntade mig en twist, men den blev aldrig av. Vissa intressanta koncept och berättelser utforskas aldrig helt.

1. Grafiken

Jag önskar också att utvecklarna hade förbättrat grafiken ytterligare. Förutom att brickorna ibland ändrar färg och en ny planet dyker upp i horisonten, har spelet en distinkt estetik som till en början är imponerande men som inte förändras mycket under resan.

Sista ord om Dystoria

De 30 stegen har många instanser av samma design. Antagonisterna är inte lika engagerande eller underhållande som spelets andra karaktärer. Tack och lov är nivådesignerna utmärkta, men jag önskar att grafiken var mer imponerande. Dystoria har ett starkt koncept som stöds av utmärkt spel och en engagerande science fiction-intrig. Ja, det saknar variation i uppdragen, och det billiga skrivbordet kommer att irritera även den skickligaste spelaren.

relaterade inlägg